Search
  • Matúš Záhradník

Ako zvyšujeme kvalitu politiky na Slovensku?

Updated: Mar 29, 2020

Koncom roka 2018 sme začali s prípravou kampane pre neziskový projekt Politická akadémia. Jej 3 dátami podložené výsledky sú veľmi poučné pre ďalšie organizácie, ktorých cieľom je osloviť publikum pomocou online komunikácie. 


Čo je to Politická akadémia?

Vzdelávací nadstrannícky program už 3 roky organizuje nezisková organizácia Inštitút pre politicko-ekonomické vzdelávanie (IPEV), a trvá 7 mesiacov od októbra do apríla. Počas jedného víkendu za mesiac sa účastníci, ľudia so záujmom vstúpiť do politiky, stretávajú a vzdelávajú od expertov a bývalých politikov, aby boli pripravení úspešne viesť svoje kampane.


Medzi prednášajúcimi akadémie sú lektori ako napr.: Iveta Radičová, Mirek Topolánek, Matúš Vallo, Ondrej Dostál, Erik Baláž, Zuzana Wienk, Ľudovít Ódor, Braňo Závodský, Ivan Mikloš či Marek Maďarič.


Program Politická akadémia mal po 3 rokoch krásne výsledky. V komunálnych voľbách v novembri 2018 sa z 20 z 27 kandidujúcich absolventov podarilo uspieť a získať mandáty v regiónoch po celom Slovensku v obciach a mestách. 

Kampaň Politickej akadémie 2018/2019

Ďalší ročník a kampaň však sľuboval veľký háčik. Od septembra 2018 až konca mája 2019 mali byť médiá aj mediálny priestor plný politiky: komunálne voľby, prezidentské voľby, voľby do Európskeho parlamentu. Predvidateľné aj nepredvídateľné udalosti sľubovali, že toto nebude kampaň v uhorkovej sezóne. 


Aké problémy v komunikácií sme identifikovali?

  • Nízka poznateľnosť webu a informácií na ňom

  • Zastaralý dizajn, ktorý neumožňoval prečítať si web z mobilu

  • Slabé využívanie zaujímavého obsahu na webstránke

“Na začiatku sme nastavili hlavný cieľ, a tým bolo dosiahnuť dostatočný počet prihlášok do programu z konkrétnych cieľových skupín.”

Začali sme rozhovormi s hlavnými stakeholdermi, minulými aj súčasnými účastníkmi, a identifikovali najdôležitejšie informácie, ktoré účastníci potrebujú. Na základe týchto informácií sme predstavili nový dizajn webu.


Akú sme zvolili cestu?

  • Zlepšenie vyhľadávania webu cez brand a príbuzné témy

  • Re-design, ergo komletná prestavba vizuálnej stránky webu

  • Promo webu cez poučný & čitateľný obsah s odkazom na prihlásenie


“Pre úspešnú kampaň sme museli začať s precíznym trackovaním návštev, konverzí a aktivity na stránke. Nastavili sme hlavné KPI a pravidelný reporting výsledkov. Cieľom bolo nielen spustiť úspešnú kampaň, ale zmerať ako úspešná naozaj bola.”

Za 4 mesiace počas kampane si web Politickej akadémie zhliadlo 9300 návštevníkov. V rámci kampane sme sa zamerali na obsah, rovnako ako aj na organické SEO vyhľadávanie. Rozšírili sme vedomostný panel o organizácií na Google (via Google MyBusiness), otestovali Podcast s riaditeľkou na šírenie info o programe, vytvorili sériu blogov pre informovanie účastníkov o tom, ako funguje program. A na záver z dát získali množstvo podnetných informácií: 


Rozšírený vedomostný panel vo vyhľadávaní priniesol viac informácií o programe návštevníkom, ktorý vyhľadávali organicky.
Rozšírený vedomostný panel vo vyhľadávaní Google



Aké 3 poučenia kampaň priniesla?

1. Zistili sme, že Úvodná stránka je najdôležitejší dokument na webe. Z organického vyhľadávania až 55% celkového času strávili návštevníci čítaním práve Home page. Na informáciách, ktoré pripravíte, záleží najviac, dajte si preto záležať.

55% celkového času na stránke strávili návštevníci na Home page.
Celkový čas stravený na hlavnej stránke

2. Zistili sme, že sme začali neskoro — cieľovke môže trvať aj 3 mesiace od prvej návštevy webu, kým sa rozhodnú podať prihlášku. Dôkazom je analýza času trvania od prvého kontaktu až po prihlásenie sa účastníkov. 82% z nich sa rozhodlo v období medzi 2 a 3 mesiacom pred deadlinom. Aktivity v kampani týždeň pred deadlinom majú malý efekt, ľudia sú vtedy už dávno rozhodnutí.

82% účastníkov sa prihlásilo až po približne 60–90 dňoch od prvej návštevy na stránke.
Ako dlho trvá ľuďom rozhodovanie?

3. Zistili sme, že na obsahu záleží— ľudia, ktorí si o vás viac prečítajú, sa aj radšej vrátia na váš web, aj organicky, bez reklamy. Dôkazom je zvýšenie našej organickej návštevnosti o 106%. Počas obdobia kampane sme publikovali sériu blogov zameraných na najčastejšie témy návštevníkov stránky (pomohli Keyword Planner + Google Search Console):

Vďaka pravidelnému prispievaniu zaujímavých článkov sme zaznamenali 106% rast organickej návštevnosti cez Google.
Vyhľadávanie cez kľúčové slová v Google

Zhrnutie pre efektívne kampane v skratke na záver: 

  • merajte a vyhodnocujte každú aktivitu na stránke

  • investujte čas a peniaze do kvalitného dizajnu

  • investujte energiu a čas do kvalitného obsahu

Každá investícia sa Vám vráti v podobe spokojných návštevníkov.



Poďakovanie za prácu na kampani patrí: 

  • Veronike Fajbíkovej, riaditeľke programu Politická akadémia

  • Adamovi Gaľovi, biznis konzultantovi a zakladateľovi opusmagnus s.r.o.

  • Petrovi Křížovi & Twenty-three.studio za dizajn

  • Ľubomírovi Kurpelovi & Grafeon.sk za web development

  • Podcastu Silný Výber za prejavený záujem o špeciál s riaditeľkou Politickej akadémie

84 views